Distribuïdors i productors independents han protagonitzat una taula rodona al Festival de Sitges, organitzada pel Cicle Gaudí, circuit d’exhibició de l’Acadèmia del Cinema Català
- El Cicle Gaudí, únic en l’àmbit de les acadèmies europees, ha assolit 110 sales al territori i 28.000 espectadors el 2022, superant la mitjana per còpia de les sales comercials
- Les plataformes han ajudat a internacionalitzar les pel·lícules sense que la llengua sigui una barrera i han obert noves vies de distribució per a la versió original catalana
- La regulació del calendari de les finestres d’exhibició, repte pendent per a la indústria i les administracions
Sitges, 10 d’octubre de 2022.
L’èxit d’Alcarràs, de Carla Simón, ha beneficiat tot el sector audiovisual, i així ho han celebrat unànimement distribuïdors i productors independents, convocats avui a una taula rodona sobre els reptes de la distribució del nostre cinema. La trobada ha estat organitzada per l’Acadèmia del Cinema Català i el Cicle Gaudí, en el marc del 55è Festival de Sitges.
Pio Vernis, director de negoci de Brutal Media, ha afirmat que el principal canvi que s’ha produït és que “avui en dia pots fer una oferta per a un tipus públic que es multiplica per molts territoris gràcies a les plataformes; es pot fer cinema en català a Catalunya i viatjarà, pot arribar a un públic sensible de tot arreu, com ha passat amb Alcarràs”. Representants de distribuïdores i productores del cinema independent català i espanyol també han subratllat que rodar en català ha deixat de ser una barrera important i que les plataformes d’streaming, lluny de marginar les produccions en versió original en català, han ajudat a expandir-les. Carlos Fernández, CEO de Filmax, ha remarcat que “si abans rodar en català era una gran barrera, ara és molt més petita; les plataformes han facilitat que els projectes flueixin”. En la mateixa línia, Manuel Palos, director de Màrqueting i Comunicació d’Avalon, la distribuïdora d’Alcarràs, ha subratllat que rodar en català “és més un factor d’identificació que una barrera, ofereix més oportunitats que riscos”.
Èxits com el d’Alcarràs “són rellevants en termes de percepció col·lectiva de la indústria i el públic, fan veure que sí que es pot”, ha afirmat Laia Aubia, directora de l’Acadèmia del Cinema Català. Aquests tipus d’èxits s’han de provocar, en opinió de Gloria Bretones, directora general de la distribuïdora independent Begin Again. “Hi ha molt de talent a Catalunya i Espanya, el que cal és provocar el miracle”. Amb el seu ampli catàleg europeu, Begin Again “busca l’espectador de futur, el públic que hem perdut ha estat més per una qüestió d’edat que per la pandèmia”. Des d’aquesta empresa es van plantejar distribuir cinema en versió original catalana a Madrid i “no hi va haver cap problema, l’idioma no és un factor important, sobretot en les vendes internacionals”.
Pio Vernis, director de negoci de Brutal Media, creu que “vivim un moment dolç, la qualitat del cinema català i espanyol és reconeguda internacionalment”, una idea que ha estat destacada per altres ponents. Carlos Fernández, que és productor executiu en més de 100 projectes cinematogràfics i sèries de televisió, creu que les plataformes també afecten les sales, que ho estan passant malament: “Si tens un producte al cinema que demà podràs veure a casa, a la gent no li interessa”. En aquest sentit, cal “oferir una experiència diferent, el cinema ha de ser un lloc on trobar-se amb els amics i disfrutar” i és important regular de manera clara les finestres d’exhibició, tot i que no té per què ser una regulació homogènia per a tots els tipus de produccions, segons Gloria Bretones.
Laia Aubia, directora de l’Acadèmia del Cinema Català, ha parlat de la importància del Cicle Gaudí, circuit estable d’exhibició amb 110 sales. El 2022, ja ha portat 28.000 espectadors als municipis de tot el territori, amb una mitjana de 39 per sessió, xifra més alta que la mitjana registrada a les sales de cinema comercials de Catalunya (27,3). També ha posat el focus en “el desequilibri territorial en l’accés a les sales de cinema”: nou de cada deu municipis catalans no tenen sales de cinema. I ha citat algunes claus per arribar al públic, com “el suport al desenvolupament que necessita cada projecte” o un pressupost de producció adequat, dos dels factors que han contribuït a l’èxit d’Alcarràs. Les pel·lícules en català dels Premis Gaudí de l’any passat varen tenir un pressupost mitjà de 720.000 euros, mentre que el del cinema que optava als premis en altres llengües se situava en més de dos milions i la mitjana europea és de tres milions.
La taula rodona ha estat moderada per Pac Vilallonga, investigador i docent de la facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna-URL i coordinador dels cinemes Truffaut de Girona, que ha destacat l’increment dels d’ajuts públics a la producció i els interrogants que es plantegen a l’exhibició, ara que es retira el suport públic atorgat per la pandèmia.